Apotheek – Huisartsenpraktijk Hiern – Waardenburg
Header afbeelding
Huisartsenpraktijk Hiern
Gasthuisstraat 14 4181AP
Waardenburg

Apotheek

Openingstijden

De apotheek is geopend op werkdagen van 8.00 tot 13.30 uur (balie gesloten van 10.45 tot 11.15 uur) en van 15.30 tot 17.00 uur.
Medicijnen afhalen kan aansluitend aan het spreekuur of na 15.30 uur.
Als u voor 10 uur belt kunt u medicijnen de volgende dag na 15.30 uur ophalen.
U kunt herhaalrecepten ook aanvragen via onze website of door een leeg medicijndoosje in te leveren in de medicijnenbox rechts naast de ingang van de praktijk (dat kan ook buiten kantoortijden).

Alle medicijnen

Als u patiënt bij ons bent haalt u bij voorkeur al uw medicijnen in onze apotheek, ook als u een recept heeft gekregen van een specialist in het ziekenhuis. Uw huisarts heeft op deze manier het overzicht van al uw medicijnen en kan de zorg coördineren.
Het is handig dat u zelf altijd in het bezit bent van een actuele medicatielijst. Deze lijst kunnen de apothekersassistenten voor u uitdraaien.

Let op! U moet minimaal 1 week van ter voren uw medicijnen bestellen, vanwege een nieuw bestel systeem.

Per 1 maart 2021 gaan wij over op een nieuw bestel systeem, zodat wij over kunnen gaan op een ‘pro-actieve’ herhaalservice. De service pro actief herhalen van medicijnen is voor patienten die 1 of meerdere medicijnen langdurig gebruiken. Dit houdt in dat u niet meer zelf de medicatie hoeft te herhalen, maar dat de apotheek dit voor u doet. De apotheek houdt voor u bij wanneer uw medicijnen herhaald moeten worden. U krijgt dan automatisch een bericht waneer uw medicijnen klaar staan.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Via uw gegevens in ons systeem wordt herhaaldelijk gecontroleerd of uw chronische medicatie binnenkort op zullen zijn. Wanneer uw nog voor 2 weken aan medicijnen in huis heeft, gaat de apotheek alvast de 3 maandelijkse herhaling klaar zetten.

Let op: Voordat we hiermee kunnen starten moeten te herhalen medicijnen wel met elkaar ‘gelijk’ lopen. Tel dit voordat u gaat bestellen goed uit. Evt. m.b.v. de assistente. Dus: als u van een medicijn nog een heel doosje heeft, terwijl een ander medicijn bijna op is. Moet u van dat laatste medicament nog 1 extra doosje erbij bestellen.

Voordelen:

U hoeft zelf niet meer te bestellen; niet via internet, geen doosjes meer langs te brengen etc.

Al uw chronische medicatie loopt gelijk.

Er is sprake van een beter medicatie overzicht.

Wat kan niet in deze herhaal service?

Niet alle medicamenten kunnen in deze herhaal service. Het gaat dan om: bijv. seizoensgebonden medicijnen (zoals anti-hooikoorts tabletten) of bepaalde pijnstillers, creme’s, medicijnen waarvan het gebruik steeds wisselt (bijv. bloedverdunners van de trombosedienst) en kalmerings- en slaaptabletten.

Zijn er wijzigingen in uw medicatie gebruik?

Wanneer er een wijziging in uw medicijnen of dosering plaatsvindt van een specialist of een andere voorschrijver dienst u dit tijdig aan ons door te geven. Dan kunnen wij dit meteen aanpassen.

Overigens; aan deze service zijn geen kosten verbonden.

Vergoeding

Per 1 januari 2015 zijn er veranderingen in de vergoeding van medicijnen en materialen.
Incontinentiemateriaal wordt helaas niet meer geleverd door onze apotheek omdat zorgverzekeraars niet meer onderhandelen met individuele praktijken.

Niet of nog beperkt vergoed worden:

  • verbandmiddelen en (enkel)tape; alleen verbandmiddelen die nodig zijn bij de verzorging van chronische wonden (bijv. doorligwonden) worden nog vergoed.
  • glucoseteststrips
  • voorzetkamers voor luchtwegmedicatie
  • elastische kousen
  • catheters en toebehoren
  • stomamateriaal en toebehoren
  • injectiemateriaal, naaldcontainers en ontsmettingsmiddelen

Het kan ook zijn dat de zorgverzekeraar alleen een goedkoper merk vergoedt. Overstappen naar een even effectief doch goedkoper middel kan voor u aantrekkelijk zijn.

Informeer bij uw zorgverzekeraar of lees in de polisvoorwaarden hoeveel uw zorgverzekering vergoedt.

Wanneer wij spullen aan u leveren dienen wij in veel gevallen een declaratie in bij uw zorgverzekeraar. Wanneer die heeft besloten de verstrekkingen niet meer (volledig) te vergoeden komt de factuur automatisch bij u terecht.

Eerste uitgifte medicijnen

Wanneer u medicijnen voor het eerst krijgt of langer dan 12 maanden niet heeft gebruikt zien zorgverzekeraars dit als ‘eerste uitgifte van medicijnen’. Zij rekenen hiervoor een ander tarief. Soms vermeldt de zorgverzekeraar dit op uw declaratieoverzicht als ‘eerste uitgifte gesprek’ omdat u o.a. uitleg krijgt over het nieuwe medicijn door de arts of door de assistente.  Voor de zorg die de apotheekhoudende huisarts heeft verleend voor deze eerste uitgifte geldt een apart tarief. U vindt dit tarief terug op uw declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar. Neem voor vragen over uw declaratieoverzicht contact op met uw zorgverzekeraar.

Voor elk medicijn dat u voor het eerst meekrijgt, hebben wij het volgende voor u gedaan:

  • nagegaan of u andere medicijnen gebruikt
  • gekeken of het medicijn geschikt is voor u (bent u er bijvoorbeeld niet allergisch voor)
  • beoordeeld of  u het medicijn kunt gebruiken in combinatie met andere medicijnen
  • zo nodig contact opgenomen met uw voorschrijvend specialist
  • de bestelprocedure
  • uw gegevens, het gebruik en eventuele waarschuwingen op het etiket gezet
  • bij bepaalde bloedverdunners wordt er contact opgenomen met de trombosedienst
  • het gebruik, de werking en eventuele bijwerkingen aan u uitgelegd
  • de schriftelijke uitleg van het medicijn meegegeven, meestal in de vorm van een bijsluiter

Huisartsenpraktijk Hiern heeft deze zorg aan u verleend volgens de richtlijnen van de beroepsgroep. Hierdoor kunt u erop vertrouwen dat u uw medicijn goed en veilig kunt gebruiken. Heeft u nog vragen, neem dan gerust contact met ons op.